Tiistaisukellus Tornionjoella

Kuvia ja kertomuksia Tornion urheilusukeltajien sukelluksista

Tiistaisukellus Tornionjoella

ViestiKirjoittaja rsuomela » 11 Syys 2013, 07:45

Tällä kertaa olimme taas Tornionjoella sukeltamassa, mutta maan puoleisella rannalla, jossa ainakaan minä en muista sukeltaneeni aikaisemmin. Meitä oli neljä: Henkka, Ari-Matti, Mika ja minä. Ari-Matti ja Mika sukelsivat parina, samoin tietysti minä ja Henkka. Menimme seuran veneellä vanhan sillan yläpuolelle, mistä Ari-Matti ja Mika lähtivät sukeltamaan. Syvyyttä oli keskimäärin 3 - 4 metriä. Näkyvyys oli yllättävän hyvä minulla ja Henkallakin, kun myöhemmin lähdimme sukeltamaan uudemman maantiesillan vierestä. Pääsimme hyvin virtaan mukaan, ja olimme törmätä kevyen sillan siltapilariin; huomasimme pilarin vasta kun melkein osuimme siihen ja olimme menossa eri puolille pilaria. Löysimme heti sillan vierestä kolmen polkupyörän kasan ja vielä vähän matkan päästä yhden polkupyörän, joka oli ollut pohjassa ja jonkin aikaa. Löysin myös jonkin lukon avaimen, jonka tosin hukkasin ja Henkka löysi vanhan kahvipannun, joka myös jäi pohjaan. Virta oli melkoinen ja etenimme hyvää kyytiä muutaman metrin syvyydessä. Aivan pohjallakaan ei varsinaisesti tarvinnut lamppua, mutta toki siitä apua oli. Luulin jo, että syvyysmittarini on jotenkin rikkoontunut, kun tunsin, että olemme syvemmällä uomassa, mutta mittari näytti vaivoin kolmea metriä ja lähempänä pintaa pelkkää nollaa. Syy onneksi selvisi kun olimme taas veneessä; mittarini taustalevyä voi jonkin verran pyörittää, eli mittaria voi siten hieman "kalibroida", ja kyseinen levy oli hieman liikkunut. Nyt mittarini näytti oikeaa lukemaa; muistiviisari osoitti kuutta metriä, mikä piti varsin hyvin paikkaansa. Joka tapauksessa pääsimme Henkan kanssa melkein Pappilaniemen rantaan saakka; sukellusaikaa 40 min.
rsuomela
 
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Maalis 2013, 14:16

Paluu Sukellusreissuja

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron