Tiistaisukelluksella Mustakarin ja Tiilikrunnin ympäristössä

Kuvia ja kertomuksia Tornion urheilusukeltajien sukelluksista

Tiistaisukelluksella Mustakarin ja Tiilikrunnin ympäristössä

ViestiKirjoittaja rsuomela » 13 Elo 2014, 17:13

Käytiinhän sekä Mustakarilla että Tiilikrunnilla veneen kanssa. Itse asiassa olimme siellä viime viikolla, mutta olin unohtanut kirjoittaa reissusta tänne. Oli mainio sää ja mukana Seppo, Kari, Henkka, Ari-Matti, Pekka ja minä. Saimme veneen hyvin veteen lossinrannasta Seskarön ison sillan vierestä. Veneellä ajellessa meni jonkin aikaa ennen kuin olimme kohteessa, mutta tasaisesti ajamalla vene kulki hyvin. Aloitimme Tiilikrunnin vierestä; menimme kahtena parina, Pekka ja minä sekä Seppo ja Kari. Kohteessa pohja oli aika tasainen, joitakin isohkoja kiviä, mutta vain vähän elämää. Tiilikrunnillakin pohja vietti varsin jyrkästi, joten 10 metriä löytyi helposti. Jonkin aikaa sukellettuamme suureksi osaksi noin 8 metrissä nousimme Pekan kanssa pintaan katsomaan, mihin saakka olemme edenneet. Päätimme palata pohjaan ja ihmettelin saman tien, kuinka tässä kohden on kylmää ja pimeää. Katsoin mittaria ja huomasin, että paikalla olikin 12 metriä vettä. Suuren osan ajasta sukelsimme kuitenkin 6 - 8 metrissä. Näkyvyys oli yllättävän hyvä; vasta 9 metrin jälkeen alkoi tarvita lamppua. Jossakin alueella pitäisi kertomusten mukaan olla jopa hylky ja ainakin jotakin mielenkiintoista katsottavaa, mutta tällä kertaa löytyi vain tiiliä nimensä mukaisesti Tiilikrunnin lähistöltä. Siirryimme sitten Mustakarin viereen. Henkka ja Ari-Matti sukelsivat siinä mutta mitään ihmeellistä pohjasta ei löytynyt. Yksi vene näytti pinnalla menevän aivan heitä kohti, mutta onneksi veneilijä huomasi lippumme ja hiljensi vauhtia merkittävästi. Jotkut ovat onneksi opiskelleet lippumerkit ja ymmärtävät myös A-lipun merkityksen. No, emme hylkyä vakavissamme etsineetkään, sukelsimme vain uudessa kohteessa mielenkiinnon vuoksi. Paikalla voisi käydä toisenkin kerran, sillä se on meidänkin veneellä helposti saavutettavissa ja jos sää on suotuisa reissu on oikein mukava.
rsuomela
 
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Maalis 2013, 14:16

Paluu Sukellusreissuja

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron